onsdag 11 oktober 2017

Framme på Hawaii - resan och det första dygnet

Nu är vi äntligen här - Kailua-Kona på Hawaii - och det är race week! 

Första dygnet på Hawaii har varit intensivt - löpning, montera cykel (Crille), simning, registrering, shopping, Ironman nationalparad!

Team Sweden
Flygresan började i Köpenhamn med mellanlandning i London. Sedan bar det av mot LA - en flygresa skulle varit 11 h följt med en mellanlandning på 90 min. Att 90 min skulle vara knappt med tid fick veta efter att vi bokat biljetterna - för lite tid för att hämta bagage och checka in det igen. Detta var mitt största orosmoment inför resan, att inte få med sig cykel och bagage. Lyckligtvis flög vi in en hel timme och hade därmed 2.5 h i LA. Det var även en lättnad när vi såg att cyklarna var med oss till LA. Nu var det bara en flygning kvar - 6 h till Hawaii. Även hit följde cyklarna med! :) Hela resan tog oss ca 28 h.


Väl framme i vår lägenhet var klockan 21:00 men innan vi la oss tog vi oss en kort lätt löprunda för att få igång kroppen efter flygningen. Vi joggade längs Alii drive bort och kollade in var simstarten ligger - det gick långsamt och skönt, efteråt kändes kroppen kändes bättre.



Vi startade dagen med att simma på IM banan - vattnet var 28 grader och kristallklart och det var inga problem att simma utan våtdräkt - saltvattnet höll dig flytande! Först tog vi sikte på kaffebåten som folk pratat om sen simmade vi iväg en bit till ut längs banan. Jag njöt av varenda sekund av simningen idag - det är det inte ofta jag gör! Andra svenskar hade även sett delfiner och sköldpaddor på sina simningar - jag såg dock bara många fina fiskar. Delfiner och sköldpaddor får jag hoppas på nästa simning. :) 







 
Efter simningen checkade jag in mig - fick min väska, startnummer m.m. och så köpte jag på mig de sista sakerna till racet. Att vi är i USA märktes på incheckningen - det är bara några papper som behöver signeras inför loppet - 5 eller 6 st!





Vi hann sen bara hem och vila en liten stund innan vi fick gå in igen till Ironman nationsparaden. En lite kul upplevelse tycker jag som inte har representerat Sverige tidigare. Vi är 44 (eller är det 45?) svenskar som har kvalat till Hawaii - fler än någonsin! Heja Sverige! Härligt och kul att träffa flera av dem idag - men vi saknade några. Tack till Sten Orsvärm som fixat med matchande tröjor!




Klockan är nu 21:45 och jag känner mig helt slut i huvudet - jetlag och intryck, dax för lite sömn! Imorgon ska det bli en lite lugnare dag ifrån vimlet och lite mer fokus på träningen. Cykeln är monterad men behöver testas på bana och finjusteras lite.

3 kommentarer:

  1. Spännande Jenny!
    När går starten och hur kan man följa loppet och dig förstås ftån Svedala?
    Appar, Web-TV eller annat ��?
    Mvh Mats

    SvaraRadera
    Svar
    1. Starten går 7:20 för mig och proffsen startar 6:35. Och så är det 12 h tidsskillnad så 19:20 svensk tid hoppat jag I vattnet. 😊 det finns appar med att följa med. Jag lägger upp länkar snart.

      Radera
  2. Red Bull TV appen sänder loppet

    SvaraRadera