fredag 25 augusti 2017

Från gravid till Hawaii på ett år!

För 1 år sen - höggravid bara 2 veckor kvar till förlossningen bestämde jag mig för att anmäla mig IRONMAN i Kalmar 2017! Då trodde jag aldrig att det skulle gå så bra! 


Året som har gått har verkligen varit en utmaning för mig och min man i att få ihop vardagen med träningen och 2 barn (idag 1 och 3.5 år). Vi tävlade båda i Kalmar i år så mycket logistik har behövts för att båda ska få till sin träning. 

Jag genomförde min första IRONMAN i Kalmar 2015 och kom då i mål på 12:02 och att jag till i år kunde förbättra min tid med näsan 2 timmar är helt ofattbart! Min totaltid blev 10:04:39 - en 2:a plats totalt, 1:a plats i age group (AG) och en slot till Hawaii! 


Vi anlände till Kalmar på torsdagen - checkade in husvagnen på Stensö camping, registrerade oss och gick på race briefingen. Jämfört med för 2 år sen var det inte alls lika nervöst denna gång - dock lika mäktigt att sitta bland alla deltagare på race briefingen! 

Mina känslor inför loppet var glädje och lycka! Äntligen är dagen här som jag tränat inför så länge! Jag hade orden "Race with a smile" och "Enjoy the race and reach your goals" i huvudet - jag skulle verkligen njuta idag - av varje meter på banan! :) 

Swim: Till min lycka blåste det från rätt håll så vattnet låg stilla och det var runt 20 grader - vilket gjorde mig lite lugnare vid starten. Jag självseedade mig mellan 1 h och 1.20 vilket skulle visa sig vara helt rätt då jag kom upp ur vattnet på 1:10. Nationalsången sjöngs - nervositeten och spänningen ökade och där gick starten! Jag gled ner i vattnet och började simma lugnt i 3-takt för att inte pulsen skulle bli för hög i början. Det kände så skönt att simma denna dag, en upplevelse som jag sällan känner! Jag var avslappnad och pulsen höll sig lugn hela vägen - 3-takt fick det bli - allt bara flöt på! :) Lite maneter och sjögräs fick man simma igenom och becksvart var det här och där men i övrigt perfekta förhållanden! 



Bike: Nu var det cyklingens tur och de 180 km! Nu handlade det om att hitta ett tempo och försöka hålla de planerade watten. Det kändes bra över Ölandsbron - härlig medvind - sen ut på Öland och 110 km runt södra halvan. Det var lite blåsigt på cyklingen med skön medvind ibland och tuff motvind vissa sträckor och lite läskig sidvind på nåt ställe. Min förhoppning var att hålla runt 30 km/h men jag lyckades hålla över 33 km/h i snitt på Öland och jag räknade ut att en cykling på 5 h 30 min kunde vara möjligt. På fastlandet sjönk tempot lite och jag slutade på 5 h 33 min -  30 min bättre än jag trott. :) Ett kort toa stopp fick det bli på ett ställe så nån minut gick åt till det. Jag höll min energiplan bra och upplevde aldrig någon större energidipp. Jag lyckades plocka några placeringar bland tjejerna under cyklingen och låg nu 3:a i AG. 


Run: Mot slutet av cyklingen började jag känna mig trött i benen och började bli lite orolig över att jag tagit i för mycket på cyklingen och att det skulle påverka löpningen. Men väl ute på löpningen började jag starkt första 5 km i 4:05-4:20 tempo, det kändes jättebra men även nu kom tanken om det skulle hålla hela vägen - 42.2 km är långt. Därefter låg jag stabilt på 4:30-4:40 tempo i 27 km till. Jag insåg att det kommer vara nära till 10 h gränsen och det fanns en chans att komma under 10 h men de sista 10 km sjönk tempot lite - benen var som stockar och jag kunde inte öka farten. Energiplanen fungerade även på löpningen perfekt och magen var med mig - jag fick bara ta mig ett kort toastopp efter 32 km. 

Det är en så fantastisk bana att springa på i Kalmar - det finns folk som hejar på dig nästan överallt vilket ger så mycket energi! Jag sprang med ett leende på läpparna nästan hela vägen! Även många medtävlande hejda på när jag sprang förbi - triathlon är fantastisk på det sättet - alla hejar på alla! 

Jag förbättrade min maratontid med 21 minuter till 3 h 16 min - vilket även blev den bästa löptiden bland alla tjejer och 37:a av alla tävlande! Helt sjukt bra! Även om löpningen har gått bra i år så trodde jag inte att jag hade den löptiden i mig! 




Mållinjen: Där var den igen - det långa upploppet genom Kalmar fram till målgången!! Jag sträckte armarna i luften och skrek flera gånger - glädje, lycka, lättnad - många känslor på samma gång! Jag skuttar över mållinjen och skriker av lycka! Då hör jag speakern säga att jag är andra kvinna i mål - VAAA! Hörde jag rätt - helt ofattbart! Inte kan väl JAG vara näst bäst i en IRONMAN! Jag måste hört fel! Bakom mål såg jag min man - som kom i mål på toppentiden 9:53 - och en lagmedlem som bekräftade det jag hört - då bröt jag ihop och tårarna kom! Alla känslor kom samtidigt! Jag inser även att jag kommer få en slot till IRONMAN World Championship på Kona Hawaii - också detta helt galet! Ska jag eller ska jag inte - SÅ KLART JAG SKA! JAG SKA TILL HAWAII! 



Prisutdelning: Prisutdelningen dagen efter var spännande och det var speciellt att ha min familj på plats! Jag fick gå upp på podiumet 3 gånger - som 1:a i min AG, som bästa löparen och för att acceptera min plats på Hawaii!!! :D 



Priserna + ett par löparskor som ej är med på bilden

WOW Från gravid till VM på Hawaii på ett år! Hur coolt är inte det!?
Jag får kanske byta namn på bloggen! ;)

Och tillslut ett stort TACK till min familj som 
tillsammans med våra barn hejade fram mig och min man längs banan! <3

Och tack till er som sett till att detta varit möjligt! 

Morfar och Kit 
Vårt största fan och blivande Ironman! ;) <3
 

Kit och Mormor

Sista kvällen på Öland bjöd på en fantastisk solnedgång

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar