måndag 14 augusti 2017

2 helger 2 tävlingar!

De två senaste helgerna har jag kört två olympiska distanser med en 2:a plats (på motion i Malmö) en 3:e plats (i seniorklassen i Helsingborg)! :) Då jag inte tror ni orkar läsa två race reports så kommer nedan den ifrån igår i Helsingborg. 


Helsingborg triathlon 13 Augusti - Olympisk distans
Jag skulle egentligen deltagit i sprinten men kvällen innan tyckte coachen att jag skulle byta till olympisk och se hur jag stod mig mot proffsen. Okej tänkte jag - varför inte! Vaknade upp till ett soligt men blåsigt Helsingborg! 

Innan start med sonen Neo

Simning: På grund av den starka vinden blev vågorna så pass höga att simningen blev kortad till 1000 m istället för 1500 m - det gynnade mig som inte är en så snabb simmare. Vattenstarten gjorde att alla blev helt utspridda på olika håll och vips så gick starten! Jag var inte alls med på det och jag låg ganska långt bak. Simningen åt ena hållet kändes bra och det var faktiskt kul att simma i vågor! :D Jag är lite ovan då jag mest tränar i sjöar. När vi vände tillbaka så blev det lite motströms och jag hamnade några gånger där vågorna bröts och då flög jag iväg som en vante - det kändes som att bli tvättad i tvättmaskin. ;P Men det var bara att skratta åt det och simma vidare. Det var nog den mest utmanande simningen jag gjort så skönt att det bara blev 1000 m. Tid 21:36. 

Jag kämpar för att få luft mellan vågorna ;)

T1: Gjorde en ok T1:a för att vara mig, tid: 1:36. Men nya skor kommer kapa tid här, de kom idag (måndag) så hann tyvärr inte testa dem under tävlingen igår.


Cyklingen: Cyklingen kändes bra jag tyckte att jag kunde trycka på bra stora delar men sen var det lite läskig sidvind på något ställe, skönt medvind vissa delar som blev till tuff motvind åt andra hållet då det var en tur&retur bana. Gjorde sen en klantig vurpa när jag skulle gå av cykeln - har inte trillat stillastående på flera år så hände det nu, typiskt haha. Jag slutade på en cykeltid på 1:13:12 vilket var ok men det finns mer att ge (till nästa säsong). 

T2: Bra växling för att vara mig på 51 sekunder. Men även här kan jag kapa några sekunder på olika saker. 


Löpning: Löpningen var på en 4 varvsbana längs med vattnet - en platt och snabb bana. Vi fick motvind ena hållet och medvind andra hållet vilket märktes tydligt då det blåste 9-10 m/s. Jag hade tänkt ta det lite lugnare på löpningen men för varje varv märkte jag att jag kom närmare och närmare topp 2 och det fanns en chans att komma ikapp dem. Jag låg 6 minuter efter när jag startade löpningen men det var lite för mycket att ta in - jag tog in 5 och en halv minut och kom in drygt 30 sekunder efter 2:an (Julia Montgomery) och knappa minuten efter 1:an (Camilla Franks). Med bästa löptiden bland tjejerna slog jag även nytt personbästa på milen - 38:47 (03:53 tempo)! :D


2:a Julia Montgomery, 1:a Camilla Franks, 3:a Jenny Nae

Jag har tidigare inte tänkt på att kapa sekunder men nu när jag märker hur nära jag ligger toppen och att en snabbare växling hade kunnat leda till en andra eller förstaplats så blir jag motiverad att bli bättre även i växlingsmomenten. Det finns även mycket att fixa på min cykel som kan hjälpa mig - vi får se vad som hinns med till IM i Kalmar. Bara några dagar kvar nu och blev riktigt taggad att prestera bra efter helgens tävling! :D

Stort tack till min familj och klubbmedlemmar som var och hejade - utan er är jag inte lika bra! <3

Mina två pojkar som hejar på mamma tillsammans med pappa Cristian! <3


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar