söndag 2 juli 2017

En 3:e plats på Halmstad triathlon 70.3 - race report

Ytterligare pallplats blev det igår på Halmstad triathlon 70.3 - en 3:e plats totalt och en 2:a plats i age group! 

På prispallen: 1:a Lisa Hermansson, 2:a Hanneke Boon, 3:a Jenny Nae

Tvärt emot mot vad de hotade med för väderförhållande i veckan fick vi i princip optimala förhållanden under gårdagens triathlontävling i Halmstad. Lite molnigt men inget regn och vinden låg runt 4 m/s. Vattentemperaturen låg runt 16 grader vilket var helt okej. 

För mig blev det en totaltid på 4:48:22 - en klar förbättring jämfört med Halmstad för 2 år sen på 5:20 - och det räckte till en 3:e plats totalt och 2:a plats i ag. Jag är imponerad över 1:an Lisa som liksom jag blev mamma förra året - min minsting är 10 månader och hennes 8. Go mamas! ;) Min man Cristian gjorde också ett jättebra lopp och slog PB på 70.3 på 4:38:09 - en 15 plats i ag! Bra kämpat älskling! 





Det bästa med att tävla på hemmaplan är att man kan ha med sig en liten hejarklack. Jag hade världens bästa supportrar igår, bl.a. mina föräldrar och mina barn som hejade på under löpningen och gav massor med energi! Att springa och göra high-5 med sonen är den bästa energiboosten! <3


Mellantider: 
SplitKlockanTidSträcktidPlac.
Simning09:34:4600:34:3134:316
Cykel Ut09:37:3000:37:1502:44-
Cykel 30km10:34:4001:34:2557:11-
Cykel 60km11:23:1402:22:5948:34-
Cykel Finish12:15:3803:15:2352:244
Löp Ut12:17:1603:17:0101:39-
LöpVarv 112:38:5303:38:3821:38-
LöpVarv 213:01:3304:01:1822:41-
LöpVarv 313:24:4604:24:3123:13-
Mål13:48:3704:48:2223:513

Simning: I år var simningen både motströms och medströms - men vattennivån var relativt låg så det var inget problem. Det var lite trångt och bökigt de första 500 m uppströms men sen i medströms flöt det på bättre när fältet spreds ut i bredd - då kom jag in i en bra rytm. Vid uppgången blev det trångt igen och det var en svår trappa att gå upp på - lite vingligt och halt. Jag är nöjd med min simning då detta är min svagaste gren, jag hade inte så mycket mer att ge igår och den var ungefär densamma som i Borås för 3 veckor sen.

Cykling: Cyklingen var den gren jag hoppades på bäst förbättring jämfört med för 2 år sen och det blev som jag hoppats. Mitt mål var att ligga på 33 km/h i snitt och det var precis det jag lyckades med - jag fick trycka på lite extra sista 15 km för att lyckas - men det gick! Jag är väldigt nöjd med min cykling. Jag tyckte allt flöt på bra längs banan, jag höll energiplanen och fick aldrig några dippar, och benen kändes bra. Trots att jag är nöjd finns det stora förbättringsmöjlighet på cyklingen - jag låg 5 min efter 1:an på cyklingen och det ser jag inte som en omöjlighet att klara inom en snar framtid. Det kändes däremot bättre än i Borås, mer kraft i benen och högre medelwatt.

Löpning: Löpningen skedde på en 4 varvsbana. Den startade bra och jag lyckades hålla ett bra tempo första 4 km sen kom värstingbacken - puh - bland de värsta jag sprungit, och den skulle jag upp för ytterligare 3 gånger!! Benen kom igång igen när det blev platt och jag är nöjd med första halvan av löpningen. Efter 3:e gången upp för "berget" slet det på benen och de stumnade till ordentligt. Sista varvet blev jag mer och mer sliten och när jag tänkte ta en gel när det var 5 km kvar var den borta, den hade trillat ur fickan - klantigt! :( Så energilös och sliten sprang jag sista varvet väldigt långsamt för att vara mig. Testade öka tempo men då blev jag alldeles snurrig - första gången jag upplevt det - den där berömda väggen kändes nära. Löpningen som brukar vara min starka gren och där en tempohöjning oftast sker sista varvet kändes igår väldigt slitsam. Tiden blev trots energidippen helt ok med ett snittempo på strax under 4:30 - och bästa löptid bland tjejerna. Lösning till nästa gång: håll koll på energin och ta med lite salt!?!

T1 & T2: Här sparade jag in mycket tid jämfört med Borås - ffa i T1 då jag testade min nya våtdräkt från Coltingwetsuits som jag vann i Borås - den är mycket enklare att få av mig jämfört med min Orca equip - det sparade mig nog 1½-2 min bara avtagande av våtdräkt.



Som vanligt fick man en användbar present från Halmstad triathlon - i år i form av en skärmkeps! Sen vann jag även 2 vaser, en hjälm och ett par träningsglasögon. :)

Tack Halmstad triathlon för ett bra anordnat event! Mycket bra evenemang men ni kan väl ta bort "berget" under löpningen till nästa år! ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar