söndag 11 juni 2017

Race report Borås halv-IM

En andraplats trots dåliga förberedelser! :D 

Jag hade haft ont i halsen sen i början av veckan och hade därmed inte tränat något på fler dagar. En liten bristning i vaden 1½ vecka innan tävlingen gjorde att jag inte hade testat löpning sen dess - jag var därmed osäkert hur det skulle kännas på löpningen. Även kvällen innan loppet kände jag av halsont och var väldigt orolig över att inte kunna starta. Natten blev urusel med dålig sömn - jag låg mest och oroade mig över halsen och kände efter lite för mycket kombinerat med en bebis som låg på mig. När klockan ringde 05:30 kände jag mig inte särskilt utsövd.

I bilen mot Borås så började det kännas bättre i halsen och jag kände att jag nog vågar starta - men jag skulle ta det lugnt. Blev det så - nja inte riktigt. ;P

1:a Isabella Knutsson, 2:a Jenny Nae, 3:a Jessica Fridlund

SplitTidSträcktidmin/kmkm/hPlac.
Sim in00:35:0035:0018:253.269
Cykel ut00:39:3904:4005:30:500.0110
Cykel Vändpunkt02:15:1601:35:3802:0828.244
Cykel in03:49:1101:33:5502:0628.755
Löp ut03:50:3401:2423:10:010.045
Varvning 104:22:0131:2704:3013.364
Varvning 204:52:3830:3704:2313.724
Mål05:21:5929:22--2

Simningen
Masstart från land - lite kaos blev det och jag blev översimmad några gånger de första 500 meterna sen spred sig alla ut och jag kunde simma på i mitt tempo som på en fin simbana. Vattnet var 14 grader - inte den mest behagliga simningen men jag är nöjd med mitt resultat. Jag kom upp ur vattnet på 35:00 - 5 min bättre än jag hade hoppats på.

T1
Första växlingen gick inte så bra - jag måste träna mer på att ta av mig våtdräkten - här kan jag spara in någon minut.

Cyklingen 
Banan började med en brant brant uppförsbacke och backarna fortsatte hela rundan - det gick upp och ner, upp och ner. Jag tror inte det var en enda raksträcka. :P En teknisk och mycket jobbig bana. Jag hade hoppats på en bättre cykeltid men med nästan 1100 höjdmeter och många gånger på lättaste växeln så är jag ändå nöjd. Jag lyckades hålla energinivån uppe hela cyklingen och höll mig till energiplanen.

T2
Denna växlingen blev godkänd men även här kan jag vara lite snabbare - kan nog kapa 30 sekunder till nästa gång.

Löpningen 
Jag startade starkt med 3 km i 4:15 tempo men sen började jag må lite illa och få lite magkramp - jag skulle nog slutat äta lite tidigare på cykeln än vad jag gjorde - det tar jag med mig till nästa tävling! Jag fick sänka hastigheten de kommande 4 km och ett toabesök i varvningen - sen kunde jag köra på resterande 14 km i bra fart. En high-five med Colting inför sista varvet gav lite extra energi! När det var 1 km kvar så såg jag ryggen på en tjej som höll bra tempo - jag ökade lite och lyckades komma förbi och hålla henne bakom mig till målgång. Jag hade ingen koll på vilken placering jag hade så det var väldigt kul att springa över mållinjen och få veta att jag kommit 2:a! :D:D En bra start på triathlonsäsongen!
Upploppet för mig
Jag är väldigt nöjd med Borås triathlon. Jag rekommenderar att testa det nästa år - det var ett välorganiserat lopp och allt flöt på bra. Det var även fina vinster - jag vann en våtdräkt från Colting, paddlar, coachinghjälp samt startplats till nästa års Borås triathlon så jag antar att vi ses nästa år i Borås! :D 

Tack till mina föräldrar med hjälpen av barnpassning på Borås djurpark hela dagen och till min syster som hejade på mig och min man som även han fick en bra placering trots en vurpa på cyklingen! <3


Bronsmedaljören Jessica Fridlund från Team Trelleborg Triathlon

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar