måndag 15 maj 2017

Andra vinsten för i år (8.5 månad efter förlossning)

Min andra seger kom nu i helgen på Lundaloppet 10 km. Tänk att jag, en vanlig motionär och en tvåbarnsmamma kan vinna motionslopp! Det är inget jag är van vid. :D

Foto: Mikael Grip
Mitt mål inför helgens lopp var att komma under 40 min på milen, ett mål som jag haft länge men som känts långt bort  - men nu kände jag att det var möjligt. Jag trodde även pallplats kunde vara möjligt men jag var inte beredd på vinst. Wow vilken känsla det var när publiken började skrika att jag var första tjejen, då höjdes nog pulsen med 10 slag och då var det bara att köra på! :D Det var fantastiskt att springa igenom centrala Lund, publiken var peppande hela vägen men där lyfte de mig ytterligare ett snäpp, cool känsla! Jag hade själv ingen koll på om jag hade några tjejer framför mig innan publiken sa det, jag bara fokuserade på att hålla koll på farthållaren för 40 min. Planen var att hålla rygg på honom i 7-8 km och sen öka om jag kände mig pigg.

Min farthållare som jag höll rygg på i 7.5 km, mannen med guldballongen! :) Foto: Mikael Grip
Jag kände mig pigg de första 5 km men höll igen lite för att inte springa förbi farthållaren - sen kom lite tyngre backar och då trodde jag att jag skulle tappa honom. Men det gick och efter det var det nerför och medvind sista biten - energin kom tillbaka! Enligt plan släppte jag farthållaren 2.5 km innan mål och kom in på 39:31 vilket räckte till vinst i damklassen! Tusen tack till farthållaren för draghjälpen! :)

Se artikel om mig från Lundaloppet:
http://springlfa.se/jennys-storsta-seger-lundaloppet/

Foto: Mikael Grip



Mina lopp hittills i år: Stävie trail run - 1:a av 81 tjejer, 14 totalt av 242 löpare (6 månader efter förlossning)
Lundaloppet - 1:a av 754 tjejer, 44 totalt av 1603 löpare (nytt PR på milen 39:31, 8.5 månad efter förlossning)

När jag började min resa mot Ironman 2017 efter min förlossning i augusti trodde jag aldrig att jag skulle komma i denna form som jag är i nu, framförallt går löpningen långt över vad jag hade kunnat drömma om. Jag har coachhjälp av Camilla Lindholm med träningsupplägg och det har verkligen varit givande, det bästa beslutet jag tagit för att utvecklas till en bättre triathlete.

Nästa tävling är halvmarathon till helgen, Göteborgsvarvet! Ingen vinst planerad där men jag kanske kan komma under den magiska gränsen för mig på 1.30!?  Återkommer med racerapport från loppet efter helgen! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar