söndag 2 april 2017

Vad har hänt med löpningen sen förlossning till idag

Jag förvånas över vad kroppen klara av. Det är helt otroligt hur kroppen kan pressas förbi gränser man inte trodde fanns och även hur snabbt en kropp läker sig efter en förlossning.

Under mina 7 månader sen förlossningen har jag gått från att gå de första 2 månaderna, springa under 5 min tempo efter 4,5 månad (efter 2 månaders löpträning), till att idag (7 månader efter förlossning) springa 14 km på 1 timme (4:18 snittempo). Det sista är tider jag aldrig sprungit på tidigare. Jag slog då PB på både 5 km och 10 km, trots att det inte var mitt mål med passet (så lite mer finns det nog att ge). Och då är det 5 månader kvar till IM. :D 

För 1 månad sen genomförde jag det första loppet för i år, ett lokalt traillopp, Stävie trail 13 km. Det blev vinst i denna tävling på tiden 56:57. :) Min allra första vinst någonsin i denna typen av tävlingar. Placering 13 totalt av ca 240 startade.



Vinst i Stävie trail run 5 Mars 2017

Jag springer ganska ofta med löparvagn och det ger ju såklart lägre hastighet. Här har ni en jämförelse av hur det kan se ut mellan ett pass med och utan löpvagn. Ett intervallpass 3x2 km (på samma sträcka med en veckas mellanrum). Det resulterade i följande:

Med barnvagn 
Intervall 1 - 4:11
Intervall 2 - 4:15
Intervall 3 - 4:20
Medelpuls: 170
Maxpuls: 191

Utan barnvagn (veckan efter) 
Intervall 1 - 3:55
Intervall 2 - 4:00
Intervall 3 - 3:55
Medelpuls: 177
Maxpuls: 193

Så löpningen går över förväntan, jag ligger väldigt bra till formmässigt så nu måste fokus ligga mer på cyklingen framöver, jag måste bli en starkare cyklist och simmare för att IM ska kunna bli riktigt bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar