lördag 4 februari 2017

Träningen efter förlossning...

Då har det redan gått 5 månader sen min pojke kom till världen och just nu är jag igång bra med träningen inom alla 3 disciplinerna.

Men hur funkade det under graviditeten och den första tiden efter förlossningen, det tänkte jag skriva om idag. 
Träningsbild 3 dagar innan förlossning

Jag kunde träna under hela graviditeten med justeringar längs vägen såklart. Löpningen, eller snarare jogg/lunk, kunde jag bibehålla fram till den 20 maj, inget snabbt tempo men ändå, 8 km i 8 min/km tempo. Cykling på trainern slutade jag med i ungefär samma veva, ett par veckor senare då det tryckte lite mycket på magen. Simning och gym var det som jag sen kunde fortsätta med in i det sista. Det sista styrketräningspasset innan förlossningen gjorde jag den 3 dagar innan Neo föddes.  

Månad 1. 
Nu var det dax för återhämtning och att komma igång igen. Första månaden följdes bara av promenader, gärna 2 långa barnvagnspromenader om dagen. Sen började jag med lite enkla styrkeövningar under barnvagnspromenaderna och den 25 september testade jag mitt första trainerpass (30 min lugn cykling).


Månad 2. 
Fortsatta promenader och styrkeövningar samt 3 trainerpass per vecka. När efterkontrollen var gjord började jag även simma 1 ggr/v. Simningen var svår i början tyckte jag, bålkontrollen/magstyrkan som inte fanns än gjorde det trögt att simma, nu blev dolmen min bästa vän. I slutet av denna perioden började jag även med löpningen, jag tog några löpsteg under barnvagnspromenaderna (ex. jogga 500 m, gå 500, jogga 700, gå 500, jogga 500). Jag joggade bara om det kändes ok att spänna magmuskler och bäckenbotten.

Månad 3. 
Cykling på trainern med zwift
Under denna månad fortsatte jag med styrka, promenader och simningen samt ökade upp intensiteten på cyklingen och löpningen, sprang milen första gången den 12 november (2½ månad efter förlossningen). Under slutet av denna månad började jag med coachning av elittriathleten Camilla Lindholm (som även hon fått barn precis efter mig). Jag kände att jag kunde behöva lite hjälp från ett proffs med upplägg då tiden kommer behövas disponeras optimalt för att bli redo för den långa ironman distansen på ett år.

Månad 4. 
I den första perioden med hjälp av Camilla började vi med runt 7 h träning i veckan och det kommer senare att ökas successivt. Det kändes nu väldigt motiverade att komma igång "på riktigt" med någon som har lite koll på mig. Trots att jag är bra på att motivera mig själv till träning så upplevde jag ytterligare motivation att följa ett schema som specialanpassats efter mig. Fokus kommer för mig ligga på ffa cyklingen då det är min svagaste länk inom triathlon.

Då kör vi!
Jag kommer gå djupare in på varje diciplin och vardagspussel i kommande inlägg. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar