tisdag 7 februari 2017

Löpning första 5 månaderna

Löpning den sista och först tiden...

Sista löpsteget under graviditeten togs när det var 3 månader kvar. Första löpsteget togs 2 månader efter förlossningen. Så enbart 5 månader utan löpning men det är sällan jag har varit så sugen på att springa igen, taggade på att komma igång. Löpningen är nog disciplinen som är enklast att få till med barn, oftast sover barn i vagnen och de allra flesta vagnar går att jogga med. Däremot är det mycket som ska funka efter en förlossning innan man ska börja, jag hade turen att inte ha några komplikationer som kunde fördröja löpningen. Sen när det var dax att börja fokuserade jag på magaktivering och bäckenbotten i varje promenad och senare även när jag började jogga. Tappade jag spänningen sänkte jag tempot eller började gå, det gäller att lyssna på sin kropp i varje situation. 

Jag kunde ganska fort öka på distans och tid, från korta långsamma "intervaller" första 2 veckorna, till första sammanhängande 5 km och milen efter 2½ månad.

Sen kommande månad körde jag olika intervallpass en gång i veckan och ett löppass innan frukost på helgen. Några härliga löppass innan mannen och barnen vaknat och innan solen gått upp. Frukosten smakar nog aldrig så gott som efter en morgonlöpning. :) 

Senaste månaden har löpningen trappas upp ytterligare, mellan 3-4 pass per vecka i blandade former (intervaller, med barnvagn eller utan, sköna långpass och kortare brickpass). Jag blir själv imponerande över vad min kropp klarar redan efter 5 månader, exempelvis 15 km i 4:38 tempo, 13.4 km i 4:34 tempo och 7 km i 4:22 tempo (brickpass efter 2 h cykling). :D 

Löpning är min starkaste del i triathlon och jag gjorde ett för mig väldigt bra marathon i Kalmar Ironman 2015 på 3:37 (5:09 snittempo). Jag börjar dock tro att det finns en möjlighet att slå denna tid i år vilket jag inte trodde för när jag började med denna resa. Det hade varit väldigt kul att klarar löpningen på 3:30, det är mitt mål idag men det kan ju komma att ändras under resans gång, förhoppningsvis åt det lägre hållet. ;)  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar