måndag 6 februari 2017

Förkylningstider

Utmaning för småbarnsfamiljer, förkylningstider...

Nu har vi haft 2 förkylda barn i över 1 vecka, det började med hosta och snuva på Kit för 1½ vecka sen och för 1 vecka sen började Neo visa symtom. Natten mellan mån-tis och tis-ons var han så genomförkyld och näsan rann i ett så vi inte fick mycket sömn. Jag fick sittsova/vila för att han skulle kunna somna på mitt bröst och när inte det funkade fick Crille gå upp och ha honom i selen resten av natten, i tisdags från 02:00. Puh... Sen kom mina föräldrar (som är pensionärer) och avlastade mig torsdag/fredag så jag kunde vila upp mig. Vad skulle jag göra utan mina föräldrar, detta stöd är ovärderligt! <3

Jag började såklart själv känna av förkylningssymtom (på fredagen) när jag haft en snorig bebis på mig/i ansiktet i flera dagar och ffa sömnbrist. Jag fick i lördags hoppa över simningen som var planerad men har kunnat springa och cykla lugnt enligt träningsprogrammet. Som tur var hade jag återhämtningsvecka förra veckan så det var mindre träning och lugnare intensitet på schemat. Denna veckan ska jag däremot trappa upp träningen igen. Vi får se i vilken takt det blir. Idag har jag ingen röst, ingen halsont men ansträngda stämband så ska försöka vara tyst så mycket som möjligt idag, tur att stora killen är på förskolan (annars brukar det bli en del tjatande ;)).


Så idag kurerar jag mig med C-vitamin i mängder och te för att lindra halsen. Det står simning och cykling på schemat idag men simningen får jag hoppa över och vi får se hur det känns i em med cyklingen, Känns halsen ok blir det nog en lugn cykling för genomblödning men inga intervaller som det skulle varit. Detta är en småbarnsfamiljs vardag och när det gäller träningen så måste man vara flexibel och lyssna på kroppen och inte bli stressad av det. Träna det som går men inte heller glömma bort hur värdefull vila och återhämtning är.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar